Wednesday, April 11, 2012

RFID(Radio Frequency Identification/Pengenalpastian Frekuensi Radio)

Apa Pengenalpastian Frekuensi Radio (RFID) & Wireless RF Sensors?

RFID singkatan untuk Radio Frequency IDentification.

RFIDwikipedia.org menyatakan singkatan kerana "Refers bagi mana-mana alat elektronik yang guna gelombang-gelombang radio memudahkan komunikasi data untuk tujuan pengenalpastian , dan kadang-kadang mengesan dan / atau rasa keadaan itu(s), menjiwai dan benda-benda tidak bernyawa."

Apa-apa sahaja berhubung menggunakan keperluan gelombang radio mampu mengenal pasti dan membezakan sendiri dari perkara lain.

RFID Network telah menghasilkan sebuah video yang menunjukkan pelbagai jenis alat-alat RFID dan bagaimana RFID bekerja
.




Penggunaan pertama RFID berada dalam 1940's mengenal pasti dan membezakan pesawat ketenteraan. Ia apa membenarkan sekutu-sekutu menentukan kapal terbang yang mana ada seorang kawan dan yang suatu tidak. Hari ini, RFID masih digunapakai tentera, serta kapal terbang-kapal terbang komersial.

RFID juga digunapakai banyak perkara lain:
•Kunci-kunci buka pintu kereta anda;
•Pembayaran automatik meluluskan terpakai dalam pondok tol;
•Membina sistem-sistem akses;
•Pasport-pasport, kad pembayaran , malah pelajar kad-kad IC;
•Pengesan-pengesan wayarles dan rangkaian-rangkaian jaringan.

Komputer komputer riba dan tablet, serta pemain-pemain muzik dan alat-alat lain yang disambungkan kepada rangkaian wayarles gunakan satu pengenal pasti unik memanggil Media Access Control atau MAC alamat. Peranti-peranti Bluetooth seperti fon kepala untuk telefon bimbit anda juga menggunakan kaedah ini untuk pengenalpastian wayarles.

EAS atau Electronic Article Surveillance melabel anda tahu di berpakaian kedai runcit ialah NOT RFID, walaupun perkataan “pengawasan” menandakan mereka. Tanda-tanda EAS tidak secara unik mengenal pasti satu butiran, mereka satu-satunya mengenal pasti jika butir ia disertakan untuk telah dibayar atau bukan.

Tetapi peranti paling biasa yang menggunakan Radio Frequency Identification ialah telefon bimbit anda. Antarabangsa mobile Equipment Identity atau IMEI secara unik mengenal pasti satu telefon bimbit khusus digunakan di satu rangkaian bergerak.

Malah, telefon-telefon bimbit lebih baru seperti iPhone dan kebanyakan telefon-telefon berasaskan Android gunakan berbilang, pengecam Radio Frequency berbeza: satu IMEI and MAC berucap untuk kedua-dua 802.11 jaringan WiFi dan yang berbeza untuk komunikasi Bluetooth.
Terdapat banyak pelbagai jenis alat-alat yang mengenal pasti diri mereka menggunakan komunikasi radio dan ia mudah untuk mendapatkan mereka keliru. Tiada perlu dibimbangkan jika anda tidak' faham perbezaan cuma ingat yang RFID hanya menyediakan satu pengenalpastian wayarles unik bagi objek. Tanpa pelbagai jenis ini RFID, mungkin terdapat tiada rangkaian wayarles kerana tiada jalan tahu perbezaan antara dua berbeza secara wayarles berhubung benda-benda.

Pengenalpastian Frekuensi Radio (RFID) dan pengesan-pengesan RF wayarles ialah konduit antara dunia fizikal dan dunia digital kerana ia membenarkan objek-objek fizikal untuk dikenalpasti dan dibeza-bezakan oleh komputer-komputer. Teknologi-teknologi ini menyediakan keupayaan mengenal pasti, mengesan , dan kadang-kadang rasa syarat-syarat menjiwai dan entiti-entiti tak bernyawa dan suasana sekitaran mereka , dan membolehkan keputusan masa nyata dibuat berdasarkan maklumat itu.

No comments:

Post a Comment